torsdag 25 augusti 2011


Här sitter jag på en helt vanlig torsdagsmorgon. Är ledig och tjejerna har åkt till skolan. Jag och Jacob är hemma och han ser på Disney Chanel. Jag har krypt upp i soffan i matrummet. Det skönt att ha ett rum en bit ifrån så man slipper att höra ljudet.

Bläddrade i en gammal Lantliv julnummer. Blir lite sugen på amaryllislökar....


Ska i väg senare med dottern för provtagning, ett allergitest. Vi misstänker hästallergi! Inte kul för en tjej som har hittat sitt intresse. Egentligen vill jag nog bara få det bekräftat för när hon kommer från stallet så har hon en kliande och rinnande näsa så det är nog ingen tvekan. Trist är det i alla fall....vi får se vad provet visar. Trots kliande näsa ska vi ändå till ridskolan i dag. Vi får förebygga med allerginässpray!


 
 

21 kommentarer:

Viveka i Bläckhornet sa...

Så trist om hon nu blivit allergisk :(
Vet hur det känns...jag är själv uppvuxen med djur men blev allergisk som 12 åring.det började som pälsdjurs men med tiden utvecklade jag både pollen, nickel och mögelallergi. Sedan fick jag astma. Så hon ska vara rädd om sig och försöka undvika det hon reagerar på så kommer hon att må bäst :)
Kram och lycka till/Viveka

Anonym sa...

Oh, så mysigt. Du gör precis som jag. Underbart att få koppla av en stund i sällskap av Lantliv mm. Vilket fin gammal skål du har på bordet. Har jagat en sådan på loppis länge men det blir kanske att köpa ett sådant på nätet eller i någon butik.
Ha en fortsatt skön dag!!
Ingela

Färjtorp sa...

Men vilken mysig morgon du ser ut att ha! Man får ta till vara på lugnet :)

Ha en jättefin dag!
Kram Johanna

dagdrömmar i vitt sa...

God mysig morgon på dig <3
Ser ut som du har det riktigt skönt. Det har jag med. Ensam hemma och kan gå och småplocka som jag vill. HAr givetvis målat lite med vit färg, hihi ;)
Och nu en kopp gott kaffe. Börjar jobba klockan tolv, så skönt att ha en ledig lugn förmiddag!!
Tror att vi alla behöver vara en stund i vår egen ensamhet då och då. Göra precis vad man vill. Så skönt.
Så är det lika skönt när alla kommer hem och det blir full rulle igen ;)
HA en skön dag och hoppas det kan lösa sig men allergispray för dotter!!
Kramkram <3 nettan

Gunillasljusglimtar sa...

Va gott att bara va sådär på morronkvisten när man ibland stressar runt som en höna! Inte kul med allergi,usch min son tålde varken häst hund eller katt...Bättre nu i vuxen ålder...Kram Gunilla

Dessie sa...

Vilken härlig morgon.
Nej så trist med allergi. Jag vet precis hur hon känner sig då jag var en riktig stalltjej fast väldigt allergisk då jag var yngre. Med en snusnäsduk runt ansiktet så jag såg ut som en riktig rånare utförde jag sysslorna inne i stallet och spenderade så mycket tid jag kunde ute på hästryggen. Jag tyckte att det var värt att må dåligt för att få hålla på med det jag älskade.
Fast det led till astma och ännu värre allergi, så till slut var jag tvungen att ge upp mitt brinnande intresse. Så trist då det är något sånt som ska stoppa en.

Hoppas att hon bara är lite överkänslig och att det växer bort.

Ha en fin dag.
Kram Dessie

Nicolina sa...

Very nice home! ♥

Nicole ;)

Anonym sa...

Hej Anna!

Gud vilken mysig bild! vet du.. Jag längtar redan till jul, så jag håller på att bli tokig. Det är knappt man vågar nämna det till de "som inte förstår" ;-).

Men så tråkigt ang hästallergin :-(. Vi håller tummar för att det inte är så.

Kram Linda

Vintage House sa...

Hej
så mysigt det ser ut..
jag sitter uppkrupen i soffan med datorn i knäet idag med...
Fy vad tråkigt om det är så, håller tummarna.
kram
sandra

Casa bianca di Mia sa...

Aj då! Vad tråkigt om hon är allergisk mot hästar! Men det kanske går bra om hon får någon medicin?

Fin skål du har på bordet, var har du köpt den?

Kram Mia

Petra-Lantlig Charm sa...

Det är så skönt att mysa på morgonen! Hösten bjussar ju på en massa mysiga mornar och kvällar med tända ljus, en kopp te och inredningstidningar att hämta inspiration ifrån!
Hoppas hon inte är allergisk för det vore ju så tråkigt. Inte lätt för en tjej som blivit "hästbiten" att tvingas sluta :-(

Får hålla tummarna här!

kram Petra

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Mysig morgon du verkar haft :)

Hoppas allt går bra med dotterns allergitest.

Kram från Australien♥

Trasselbacka sa...

Vilken mysig morgon. Anar lite julstämning över bilden faktiskt!

Tinas bo sa...

Härlig stämningsbild!


Kram Tina

Gunilla sa...

Trevlig blogg. Har ganska nyss börjat följa den.
Allergin kan BOTAS. Min man och en arbetskollega har blivit botade från mjölkproteinallergi, en annan kollega (sjuksköterska) har under sommaren blivit botad från allergi mot hund, katt, häst, björk, gräs. Vid test på vårdcentral fanns inga spår av allergin kvar. Vet inte var du bor men googla på allergikliniken.se. Den finns i Dalarna bl.a. och på deras hemsida finns länkar till övriga kliniker i Sverige som kör samma metod. Läs på - den heter bioresonans och handlar om att återställa enzymbalansen i kroppen. Här blir man botad - inte bara symtomlindring. Det funkar! Lycka till. Hoppas fler personer hittar den här metoden och kan bli hjälpta.

Vita små hjärtan sa...

Så fint....
Men så synd om henne då! När hon har hästintresse!
Ha en mysig kväll.
Kram Agnetha

Ninnis sa...

Vet själv hur det är att bli allergisk som "gammal" hästtjej...hoppas att allt löser sig. Idag finns det så bra hjälpmedel...=)

Ha det så mysigt.

Kram Ninni

Johanna Stålros sa...

Hoppas verkligen inte hon var allergisk mot häst. jag var det när jag var liten och mot all annan päls, men nu har det växt bort- tur det för jag älskar djur...Kram Johanna

Nellie sa...

Har en hel del erfarenhet av överkänslighetssymtom. Det braiga med "hästallergi" är att det finns flera saker att vara känslig för i ett stall; damm, hö, stöv, hästhår(men då brukar det bli eksem istället) och själva "hästlukten". När ni fått vetskap om vad det är som bråkar, så kan det ibland fungera att fortsätta med ridningen. Kan hända att det mysiga pysslet med hästen inte fungerar längre, eller att det bara går att hållas utomhus med det. Handskar och/eller munskydd kan skydda också. Kolla även upp zonterapi (tryckpunkter under fötterna)! En väninnas dotter fick terapi under ca 1 år för sin hösnuva o vårallergi, och hon blev helt symtomfri. Sedan finns även en amerikansk hästras som fungerar på allergiska då deras päls är krullig. Typ som pudlar funkar på hundallergiker! Lycka till!

mammaxtre sa...

Men så fint du har det. Vilken mysstund du beskriver i detta inlägg. Avkoppling på hög nivå.

Hoppas hoppas att dte inte är hästallergi.

När min dotter red så valde jag att äta allergi medicin. På så sätt kunde min dotter fortsätta rida trots min allergi.

Jag håller tummarna för att det är något annat hon reagerar mot.

Happy friday!

Anonym sa...

Hej.
Vi är en allergifamilj och jag har två kusiner som i yngre ålder var väldigt häst intresserade men började precis som din dotter att reagera:(
Deras läkare kom fram till att dom kunde rida men tålde inte höet pga att det var kvalsterallergi dom fått. Alltså kunde dom rida men inte mata och vistas i direkt kontakt med hö.....

Hoppas att ni kan komma fram till nåt som inte behöver leda till besvikelse!
Kram Anna V

Related Posts with Thumbnails